c3_ringhals_karnkraftverk[1]

Ringhals kärnkraftverk

Aggressiv miljö. Pressat tidschema. Trånga utrymmen. Och därtill ett strikt säkerhetsreglemente. Att bila bort betong i kylvattentunnlarna på Ringhals är ingen barnlek. Men det passar Svensk Vattenbilning som hand i handske.

Nordens största kraftverk, Ringhals utanför Varberg, producerar en femtedel av all el som används i Sverige. Reaktor 1 och 2 har varit i bruk sedan mitten på 70-talet. Mycket av underhållet görs vid s k revisionsavställningar under sommarhalvåret, då en reaktor i taget stänger ner.
Skanska har i uppdrag att reparera och återställa skadade betongkonstruktioner. De i sin tur ger Svensk Vattenbilning förtroendet att utföra själva vattenbilningen. Eller robotbilningen, som de säger på Ringhals.
- Mycket saltvatten tas in som kylvatten, därför är det många betongkonstruktioner som far illa med åren, förklarar Skanskas platschef Lars Frigert.
Montageledare och högst delaktig i det löpande arbetet är en av Ringhals egna underhållsingenjörer Bengt Adolphsson. Han förklarar:
- Det gäller framför allt betongkonstruktioner i aggressiv miljö. Med det menas sådana som har kontakt med havsvatten. Vad som händer i betongkonstruktionen är att vi får höga kloridhalter och armeringen börjar korrodera. Det vi gör är att bila bort skadad betong så att vi kan byta armering och återgjuta.

Strikta säkerhetsföreskrifter
Det där med kloridinträngningar är en klassisk problematik som känns igen på alla hamnanläggningar och industrier i anslutning till saltvatten.
- Sen är det lite besvärligare att jobba med våra objekt än i konventionell industri, för vi har mycket säkerhetsregler att ta hänsyn till. Det är mycket på bevakningssidan och den fysiska skyddsbiten att tänka på, inte som en konventionell arbetsplats där du kan röra dig fritt. Det är många pusselbitar som ska stämma, säger Bengt Adolphsson.

I sådana lägen är det tryggt att ha Svensk Vattenbilning med på tåget.
- Ofta tar vi in dem redan tidigt i projektstadiet, för med deras kompetens vet de vad som är möjligt. Och tidsperspektivet, vad de klarar av under det tidsfönster vi har att genomföra våra jobb på. Just när vi har åtgärder under revisionsperioderna så har vi snäva tidsfönster. I sådana lägen det krävs effektiva utrustningar och minutiös planering.

Tajta deadlines
Lars Frigert stämmer in:
- Ja, det är ett pressat tidsschema och oftast ganska bökiga ställen att vara på. Vissa jobb planeras ett halvår eller ännu längre i förväg, för att tajma och se att vi verkligen hinner med. Vi får bara ett visst antal dygn på oss, sen måste jobbet vara färdigt. Svensk Vattenbilning och vi jobbar tillsammans dygnet runt. De bilar så fort det bara går på dygnets alla timmar.
- De sköter sig mycket själva, det är en fördel för oss. Samtidigt är de noggranna med allt de gör och väldigt bra på att ställa upp. Vi kan vara utan jobb i flera månader, sen kommer en period då det behövs mycket folk under kort tid, det fixar de.
Så vad är den främsta styrkan?
- Noggrannheten, säger Skanska-mannen tveklöst. De chansar inte. De tar det lugnt och de frågar. Det är jätteviktigt här på kärnkraftverket. Även om man står mitt uppe i projektet och är stressad får man inte hitta på något eget som man tror är rätt.

Starka på utveckling
- Och så är de duktiga på att ta fram maskiner som passar. Vi har haft många olika projekt där de fått bygga maskiner själva som funkar i trånga utrymmen.
Bengt Adolphsson förtydligar:
- I vår värld är det inte så att man bara kan använda standardutrustning. Den måste byggas om, det kräver mycket tanke. Och utveckling är de starka på.

Att Frigert och Adolphsson uppskattar grabbarna från Vetlanda går inte att ta miste på:
- De är väldigt alerta, de tänker till inför varje objekt. Sen är de väldigt behagliga att jobba med, säger Adolphsson.
- De har bra synpunkter och är väldigt bra på att ställa upp, fyller Frigert i. Ändå håller de helst inne med rekommendationerna:
- För då är det risk att de får andra arbeten så att vi blir lidande, avrundar Adolphsson med glimten i ögat.

332
406

Relaterade referenser

goteborg_thumb

Skandiahamnen

Avkodat containerfartyg

Göteborgs hamn

referens_lysekil_cropped

Preem Lysekil

SVB_Eleda_part of

Besöksadress
Hammargatan 2
574 33 Vetlanda

Adress
Box 90
574 21 Vetlanda

Kontakt
Telefon 0383-191 20
E-post Skicka e-post

Personuppgiftspolicy

Visselblåsning

Kontakt
Telefon 0383-191 20
E-post Skicka e-post

Personuppgiftspolicy